Thursday, April 26, 2007

Kadosh

Kadosh - Amos Gitai 1999

Ausalt öeldes olin ka ise imestunud kui hästi ma juutide kombeid ja toora õpetust tunnen. Pidevalt tulid seda filmi vaadates hassiitide käitumistavad ja õpetussõnad tuttavad ette, justkui oleks ise rabidega päevast päeva talmude tähendust arutanud. Minu teadmised on loomulikult pärit hoopis dokumentaalfilmidest mis räägivad palestiinlaste tapmisest ja halvustavast suhtumisest goidesse. Huvitav oleks aga teada mida tavaline eestlane võis kombestikku tundmata neist mustakuuemeestest arvata. Tegelikult olin ma ka ise Gitai otsekohesusest kergelt hämmingus. Ükski varemnähtud USA hassiitide seas toimuv ega ka tava iisreali mängufilm ei ole mind veel kordagi ortodokslusele nii lähedale viinud. Dokfilmidega on muidugi teine lugu, arvan, et paarikümne tunni jagu on mul küll judaismi käsitlevat materjali. Ka lapsetu pere temaatika ise oli mulle isiklikult tuttav ja päris valus vaadata. Kui rõõmsad võime olla, et rasketesse raamatutesse kirjutatud tabud ja keelud ei sega meid õnnelikeks lapsevanemateks saada. Või lihtsalt õnnelikuks ja hoolivaks armastajapaariks. Kuigi otseselt mitte sionism, on ortodoksne juutlus ometi samuti vabadust pärssiv ja taju aheldav. Puuris sees olles seda muidugi ei taju, seadused on ju sinu kaitseks välja töödatud. Alates hommikusest hammastepesust kuni õhtuse seksini naisega, 100% täiuslik paljunemiseks ja ellujäämiseks. Jahve on juba seadustega teinud oma lastest surematud. Ainult, et sellised spartalikult surematud kus nõrgimad välja praagitakse. Suurepärane hassiitide elu kujutus ja hea feministlik film. 4/5
Uude Tallinna sünagoogi ehitatakse ka mikvah-vann. Praegu peavad eestis elavad juudi naised ritaalpesuks Riiga sõitma.

No comments: