Saturday, January 26, 2008

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford - Andrew Dominik 2007

"Jesse Jamesi tapmine argpüks Robert Fordi käe läbi" oli täpselt selline lääne lugu millest olin uuemas kinos puudust tundnud ja arvatavasti troonib film westernikategooria tipus minu Oscarite jagamise eel tehtavas ülevaates aastale 2007. Kõik need varasemad jutud, et kui fantastilise filmiga on tegu jätsid mind külmaks ja libisesid poolenisti kõrvust mööda. Ei lugenud ma peale nappide paarilauseliste foorumikiituste läbi ühtegi arvustust ega vaadanud promopilte, alustasin nii öelda puhta lehena ja isegi väikese reservatsiooniga Brad Pitt´i rollisobivuse koha pealt. Brad Pitt legendaarse lindpriina oli algul tõesti väheke harjumatu, kuna meenutas rohkem paparazzode valgusvihus lehvitavat Brad Pitt´i ennast kui mängitavat karakterit. Mõne aja pärast see tunne küll vaikselt hajus, kuid filmi lõpuni ei pidanud ma tema tegelast kuigivõrd usaldusväärseks võrreldes ülejäänud suurepärase näiteseltskonnaga. Bitt oli karmistunud näojoontest ja vanuselisest sobivusest hoolimata ikka veel liiga poisilik, rohkem nagu džentelmen-petturid Joe Black, John Smith ja Rusty Ryan kui kibedas tuules ja lumes aastaid farmitööd teinud Jesse. Ülejäänud kamba ees ( Sam Rockwell, Jeremy Renner, Sam Shepard, Paul Schneider ) müts maha ja Casey Affleck´i ees veel kummardus maani. Ma muidugi ei tea tegelikke Robert Ford´i ( alumisel pildil ) käitumist taganttõukavaid jõude, kuid kirjanik Ron Hansen´i loodud ja Casey Affleck´i mängtud kompleksides ja segaduses mees tundus igati sobilik valik olevat. Kadedus, iha, fetish ja viha, kõik need ja veel paljudki muud emotsioonid toodi selle emolikult käituva kapipede poolt väga peenelt välja. No tegelikult keerleski kogu lugu tema ümber ja Jesse James ja teised Ford´i vennad olid vaid Roberti siseheitluste taustaks. Visuaalselt tuli mulle koheselt meelde dramatiseeritud dokumentaalfilmis Wisconsin Death Trip kasutatud sarnane, kergelt ajastu hõngu loov fookusest väljumine ja meeleolu looma sätitud pooltühjad staatilised kaadrid. Alul veits punnitatuna tunduv pildikeel sai aga koheselt mõistetavaks kui narraator taustana loetavad Ron Hansen´i romaanikatked ja ekraanil toimuv sümbioosselt ühises taktis ajastu ja inimeste tunnetust looma hakkasid. Fiiling pandi koos paika, kuid kohati kiirustas teks ette ja andis vaatajale teavet asjadest milleni pilt alles oli jõudmas. Raamat juhtis filmi liikumist ja mulle see meeldis. Nostalgiahõnguliselt melanhoolne ja visuaalselt kaunis ning sobilikult tagasihoidlikuks jääv unenäolaadne rännak pikki kesk-lääne tasandikke. Mõjuv vaikne film. Soovitan kõigil kellel võimalus seda täna ( 27. jaanuaril ) Tippfilmide nädala raames Plazasse vaatama minna. Aga võib ka hiljem kui saabub üldisesse filmilevisse ja kõlbas täiesti ka DVD-lt nautida mis viimase aja moe järgi jõuab enne ookeanitagant kohale kui filmirullid projektori jaoks. 4,5/5
Just täpselt see pealkirjas mainitud hetk.

12 comments:

Pharoahe Monch said...

kas Kvaliteetfilmide nädalal uut Rambot kah näidatakse?

Trash said...

Ja kuidas veel, lausa mitmes saalis ja ilma pausideta. Lugesin su arvustust ja arvatavasti lähen ka vaatama. Ikka lapsepõlvekangelane ju.

Anonymous said...

ja selle filmi heliriba on sama hea

Trash said...

Ausalt öeldas, nagu pea alati, ei pannud ma seda tähelegi. :(

Anonymous said...

Ilus film oli, selle eest oleks Roger Deakins Oscarit väärinud.

Casey Affleck ka. Okei, Javier Bardemi kehastus Chigruhist oli väga usutav ja meedejääv ning tõepoolest auhinda väärt, aga saanuks Affleck parima kõrvalosatäitja Oscari, poleks see sugugi ülekohtune olnud.

Igatahes see oli üpris aeglaselt progresseeruv film, mis keskendus siiski põhimõtteliselt ainult tegelastele, et päris Sergio Leone western ta polnud, aga parim oma žanri esindaja peale Unforgivenit,, minu arvates.

Kahjuks jäi ta minu jaoks (no ja ilmselt ka mujal) No Country for Old Men varju. Oleks ta tulnud välja aasta või kaks varem oleks ta vaildamatult "aasta parim" olnud..

Trash said...

Ma nagu mingit edetabelit ei koostaks, et mis aasta parim ameerika film oleks. Westernite hulgas aga kindlasti parim.

Lauri said...

ma vaatasin ka ära
nõrk sitt.
pitt oli vale mees Jamesi mängima ja kogu lugu oli ülipikk ja üliigav
1,5/5

Trash said...

Lauri, Lauri...oi oi oi!

Kes sul küll seda filmi käskis vaadata, kui kodus minu antud westerneidki.

Lauri said...

no ma vaatasin et kiidetakse aga ma ka ei tea, viimasel ajal kiidetakse sellist valusat paska et nutt tuleb kurku.
ma nüüd luban et järgmised päevad pühendan sinu vesternitele, need on ehk vähe paremad kui see "jesse jamesi mahakõmmutamine kapipede poolt"

Anonymous said...

Good words.

adi said...

Sama kombo (Andrew Dominik-Brad Pitt)poolt on väljas uus film "Killing Them Softly". Soovitan soojalt.

Trash said...

Kindlasti vaatan! On soovitajaid teisigi olnud. :)